INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY INTERNETOWY POLSKI SŁOWNIK BIOGRAFICZNY
iPSB
  wyszukiwanie zaawansowane
 
  wyszukiwanie proste
 
Biogram Postaci z tego okresu

Sebastian Miczyński  

 
 
2 poł. XVI w. - 1 poł. XVII w.
Biogram został opublikowany w 1975 r. w XX tomie Polskiego Słownika Biograficznego.
 
 
 
Spis treści:
 
 
 
 
 

Miczyński Sebastian (1. poł. XVII w.), profesor astronomii Uniw. Krak., panegirysta. Był synem Stanisława, pochodził z rodziny plebejskiej, prawdopodobnie ze wsi Bartodzieje w pow. radomskim. Immatrykulowany w Uniw. Krak. 2 IX 1605, po uzyskaniu w r. n. bakalaureatu sztuk wyzwolonych został nauczycielem prywatnym wojewodzica mińskiego Krzysztofa Paca, którego zgon (1610) uczcił w wydanym w Wilnie w r. 1611 żałobnym epitafium. W t. r. (11 VII) wyjechał do Włocławka, gdzie objął rektorat miejscowej szkoły katedralnej, jednak już w r. n. powrócił do Krakowa i w r. 1612 promował się na magistra filozofii. Od półr. letn. 1613 podjął wykłady na Wydziale Artium jako docent extraneus, trudniąc się jednocześnie, wraz ze swym kolegą z lat studenckich Janem Brożkiem, udzielaniem lekcji prywatnych w zamożnych domach szlacheckich, m. in. u Andrzeja Zborowskiego, przyszłego kasztelana oświęcimskiego. Literackim świadectwem tych związków była ogłoszona w r. 1614 mowa żałobna Sboroviamnema encomiasticum na zgon jego brata Marcina Dersława. W jesieni 1619 przedłożył tezę inkorporacyjną «de natura materiae primae… de coeli orbibus», na podstawie której został przyjęty do Kolegium Mniejszego i objął katedrę astronomii. Ogłosił kilka prognostyków astrologicznych (Rozsądek z przestrogą), z których zachowały się fragmenty na r. 1619 i 1626.

Karierę naukową i pracę nauczycielską traktował M., jak się zdaje, jako zajęcie uboczne, szukając źródeł dochodów w zarobkowej twórczości panegirycznej, m. in. na cześć bpa W. Gembickiego (Donarium, 1616) i bpa krakowskiego P. Tylickiego (Tiliciomnema, 1616); ostatni z tych utworów dedykował kustoszowi gnieźnieńskiemu i scholastykowi krakowskiemu A. Lipskiemu, z którym w r. 1615 wyjechał do Warszawy, uzyskując w tym celu urlop od władz uniwersyteckich. Od obowiązkowych wykładów starał się uwolnić również pod innymi pozorami, za co oraz pod zarzutem prowadzenia nader świeckiego trybu życia, skłonności do awantur i lekceważenia statutów uniwersyteckich (m. in. mieszkał poza obrębem Kolegium) od r. 1613 często stawał przed sądem rektorskim. Wielokrotnie upominany i zagrożony wykluczeniem z Uniwersytetu, szczególnie naraził się opinii publicznej i władzom akademickim ogłoszeniem w r. 1618 (następne wydania b. m. r. oraz 1648) prymitywnej broszury antysemickiej Zwierciadło Korony Polskiej. Zebrał w niej niemal wszystkie argumenty współczesnej publicystyki antysemickiej, posuwając się aż do oskarżenia Żydów o współpracę z Turkami. Pojawienie się książki wywołało ostre protesty społeczeństwa żydowskiego i kahału krakowskiego, który wyjednał w kancelarii królewskiej mandat Zygmunta III z 20 VIII 1618 zabraniający druku i sprzedaży dziełka jako wywołującego tumulty i napaści na Żydów. Wyrok ten, jak się zdaje, przyspieszył decyzję proskrypcji M-ego, którego usunięto z katedry i z Uniwersytetu w półr. letn. 1622. Uczepiwszy się, być może, jakiejś prebendy kościelnej (od r. 1626 występuje z tytułem księdza), poświęcił się w następnych latach działalności pisarskiej. Wydawał okolicznościowe utwory panegiryczne (na ślub J. Giebułtowskiego i A. Gręboszówny, na zgon J. Postękalskiej), ogłosił nadto Syncharma na uroczyste przedwiecznego Syna Bożego Narodzenie (Kr. 1624, następne wyd. 1626, 1633), uchodzące obecnie za najstarszy prototyp dzisiejszej szopki Bożonarodzeniowej, oraz Encomiastica Apolina Sarmackiego z Chrystusem narodzonym rozmawiającego (b. m. r.). Obydwa te utwory były przeróbką ogłoszonego współcześnie dziełka J. Czerniewskiego „Antythesis, albo rozmowa Kościoła chrześcijańskiego z odszczepieństwem” (Kr. 1624). W okresie największego wzrostu konfliktu Akademii z zakonem jezuitów w l. 1625–6, wraz z drugim relegowanym z Uniwersytetu mistrzem P. Dąbrowskim, wdawał się M. w awantury z krakowskimi jezuitami. Dalsze losy i data śmierci M-ego nie są znane.

 

Estreicher; Nowy Korbut (Piśm. staropolskie), II; Żebrawski, Bibliografia; Enc. Org.; – Bałaban M., Dzieje Żydów w Krakowie, Kr. 1912 I 116, 122, 123, 125; Bartoszewicz K., Antysemityzm w literaturze polskiej XV–XVII w., W.–Kr. 1914 s. 73–110; Barycz H., J. Brożek na tle walk elementów postępowych w UJ, w: Krakowskie Odrodzenie, Kr. 1954 s. 85–6; Chodyński S., Szkoła katedralna włocławska, Włocławek 1900 s. 34; Dzieje UJ w l. 1364–1764, Kr. 1964; Lechicki Cz., Mecenat Zygmunta III i życie umysłowe na jego dworze, W. 1932 s. 299; Łopaciński H., Przyczynek do historii plagiatów w piśmiennictwie polskim, ,,Pam. Liter.” (Lw.) 1902 s. 268; Maciejowski A., Polska, aż do pierwszej połowy XVII w. pod względem obyczajów i zwyczajów, W. 1842 s. 626; Załęski, Jezuici, II 272; – Album stud. Univ. Crac., III 248; Brożek J., Wybór pism, W. 1956 I 408, 599, 602; Statuta nec non liber promotionum, s. 264, 272; Wielewicki, Dziennik, IV; – Arch. UJ: rkp. nr 18 s. 449, 516, 519; B. Jag.: rkp. nr 220 s. 101 i passim, nr 5359 t. VIII k. 57, nr 5360 k. 120.

Andrzej K. Banach

 
 
 
Za treści publikowane na forum Wydawca serwisu nie ponosi odpowiedzialności i są one wyłącznie opiniami osób, które je zamieszczają. Wydawca udostępnia przystępny mechanizm zgłaszania nadużyć i w przypadku takiego zgłoszenia Wydawca będzie reagował niezwłocznie. Aby zgłosić post naruszający prawo lub standardy współżycia społecznego wystarczy kliknąć ikonę flagi, która znajduje się po prawej stronie każdego wpisu.

Media

 
 
     
Mecenas
 
Uzywamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki.
Informację o realizacji Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych (RODO) przez FINA znajdziesz tutaj.